Tuesday 16 August 2011

Maksud Bacaan dalam Solat

Assalamualaikum

Mari kita sama-sama mengingati dan menghayati maksud bacaan dalam solat.. Hari-hari kita solat 5 waktu di tambah dengan solat-solat sunat lain.. Hari-hari kita membacanya dalam solat kita. Agar kita semua diberkati Allah. 

1.Takbiratul ihram
Allah maha besar

2.Doa Iftitah
Allah maha besar sebesar besarnya. Dan puji-pujian bagi Allah sebanyak-banyaknya
Dan maha suci Allah siang dan malam.
Ku hadapkan muka ku, kepada yang menjadikan langit dan bumi, aku cenderung lagi berserah kepda Allah dan bukanlah aku dari golongan orang-orang yang menyukutukan Allah.
Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku kuserahkan hanya pada Allah seru sekalian alam
Sekali-kali tidaklah aku menyekutukan-Nya.
Dan demikian aku ditugaskan, dan aku adalah dari golongan orang islam

3. Bacaan Al-Fatihah
Dengan nama Allah yang maha pengasih dan penyayang
Segala puji-pujian bagi Allah tuhan sekalian alam
Yang maha pengasih dan penyayang
Yang berkuasa pada hari pembalasan
Hanya Engkau sahaja wahai Tuhan kami yang kami sembah dan hanya kepada Engkau sahaja tempat kami minta tolong.
Tunjukkan lah kami jalan yang lurus
Iaitu jalan orang-orang yang terdahulu yang Engkau berikan nikmat, bukan jalan yang Engkau murkai dan bukan pula jalan orang-orang yang sesat.

4. Bacaan Rukuk
Maha suci Tuhanku yang maha agung dengan sifat kepujian-Nya

5. I'tidal 
Allah mendengar akan orang yang memuji Nya.. Ya Tuhan kami bagi-Mu segala puji
Allah maha besar..

6. Duduk di antara dua sujud
Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku, cukupkanlah aku, angkatkanlah darjatku, berilah aku rezeki,berilah aku petunjuk, afiat(sihat)kan lah aku, dan maafkan aku. 

7.Bacaan sujud
Maha suci Tuhan  ku yang maha mulia dengan sifat kepujian-Nya

8. Bacaan tahiyat akhir
Segala ucapan selamat yang berkat-berkat(berganda) dan doa yang baik-baik semuanya untuk Allah.
Selamat sejahtera atasmu wahai Nabi dan rahmat Allah dan keberkatan-Nya. 
Dan selamat sejahtera atas kita dan juga hamba-hamba Allah yang baik-baik 
Aku bersaksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah, dan aku mengaku bahawa Muhammad utusan Allah.
Ya Allah anugerahkan lah kesejahteraan keatas Muhammad dan keluarga Muhammad
Seperti yang telah Engkau anugerahkan kesejahteraan atas Ibrahim dan keluarga Ibrahim
Dan berkatilah Muhammad dan keluarga Muhammad
Seperti yang telah Engkau berkati Ibrahim dan keluarga Ibrahim. 
Sesungguhnya Engkau maha terpuji lagi maha tinggi

9. Salam
Sejahtera keatas kamu dan rahmat Allah

10. Doa kunut
Hai Tuhanku, tunjukilah aku bersama orang yang telah Engkau tunjuki
Afiatkanlah aku bersama orang yang telah Engkau afiatkan
Dan pimpinlah aku bersama orang yang telah Engkau pimpin
Dan berkatilah bagiku pada apa-apa yang telah Engkau berikan
Dan peliharalah lah aku dari perkara-perkara kejahatan yang telah Engkau qadhakkan(hukumkan)
Maka bahawasanya Engkau yang menghukum bukannya Engkau yang dihukum
Bahawasanya tidak akan terhina orang yang telah Engkau pimpin
Dan tidak akan mulia orang yang telah Engkau musuhi
Amat berkat Engkau wahai Tuhan kami yang maha tinggi Engkau
Maka bagi Mu pujian atas apa yang telah Engkau hukumkan
Dan minta ampun aku kepada Engkau taubat aku kepada Engkau. 
Dan Allah sejahterakan junjungan kami Muhammad yang ummiy(tidak tahu membaca) dan sejahtera atas keluarganya dan sahabt-sahabatnya.. 



Indahnya solat harian kita...



   
di copy dari kitab Mari Sembahyang oleh Ahmad Sonhadji Mohamad

No comments:

Post a Comment